Leeftijd Banner
Leeftijd Banner

vrijdag 8 augustus 2008

Babyspullen: wat wel en niet kopen

Een artikeltje op een andere blog heeft mij aangezet om zelf ook eens een lijstje op te stellen met babyspullen die ik zeker opnieuw of toch niet meer in huis zou halen. Hewel:

Minst handig/nuttig gebleken aankopen:
- Met stip op 1: het parapluutje van onze kinderkoets, Bugaboo Cameleon. Bij de eerste echt zonnige dag liep ik met Jolien in de koets door tstad en merkte ik dat ik er in bepaalde richtingen niet voor kon zorgen dat ze in de schaduw lag. Dus zonder nadenken holderdebolder naar de winkel van onze geboortelijst "ik wil een parapluuke". Dat ding kost belachelijk veel (39 euro als ik mij niet vergis) en vind ik te weinig plooi- en wendbaar om echt handig en nuttig te zijn. Terwijl je net zo goed een trui over de kap kan leggen of er een handdoekje aan kan vastmaken met wasspelden. Maar ik ben dus gewoon veel te snel naar de winkel gerend en had beter eerst eens rondgekeken van "hoe doet een ander dat?"!
- Borstvoedingskussen: misschien ligt het aan het model dat ik had (ik heb hem cadeau gekregen - één dikke worst, in het ziekenhuis was het een fluffy kussen, gevuld met kleine bolletjes en dat kan je beter modelleren), maar ik heb het amper gebruikt en het ligt al een hele tijd aan de kant. Te dik om mee in bed te slapen tijdens de zwangerschap, te loemp om tijdens het voeden te gebruiken en om Jolien tegen recht te zetten schuift hij te gemakkelijk weg.
- Sterilisator en flessenwarmer: ik gebruik ze wel, maar zou het evengoed zonder kunnen stellen. Ik heb zo lang borstvoeding gegeven (ben er nog mee bezig) dat het niet per se meer nodig is om alles grondig te steriliseren (ik denk dat Jolien met ons als ouders wel al genoeg stof gegeten heeft). En die flessenwarmer kende ik van bij mijn zus, maar zij had geen microgolfoven en ik wel, en als je er wel een hebt, heb je die flessenwarmer in feite niet nodig. Maar omdat ik denk dat je het water voor een flesje in de microgolf makkelijker te warm kan maken (en omdat ik het ding nu eenmaal al in huis had) gebruik ik momenteel wel de flessenwarmer.
- Onze relax ('jupper' in mijn taaltje) gebruiken we ook relatief weinig. Tijdens de piekperiode van de refluxproblemen kon je haar sowieso amper ergens neerleggen of ze brulde van de pijn, dus zat ze op onze arm of viel ze uitgeput in haar park ('box' in normalemensentaal) in slaap en nu ligt ze meestal te rollen in haar park of op het tapijt van schuimtegels (van die moussen puzzelstukken met de letters van het alfabet erover - met iets zachts erover een ideaal speelplekje aan mijn voeten terwijl ik aan het werk ben) of slaapt ze in haar bedje. Die jupper beperkt haar bewegingsvrijheid nogal en ze protesteert daar dus sneller in.
- Ook onze mobiel gebruiken we al bij al maar weinig. Op zich is de periode dat een baby groot genoeg is om hem al te kunnen zien en nog klein genoeg is om er plezier aan te beleven omdat hij/zij nog niet met speelgoedjes kan spelen eigenlijk maar kort.


In tegenstelling tot het hierboven vernoemde lijstje op een andere blog en de bijhorende comments vind ik een badthermometer wél handig (ik vertrouw de zenuwuiteinden van mijn elleboog precies toch minder dan een objectieve thermometer). En over een speeltapijt heb ik heel lang lopen tobben. Zou ik het nu kopen of niet? Die bogen leken mij in een bepaalde periode wel erg leuk voor haar, maar uiteindelijk heb ik geconcludeerd dat dit verhaal parallel loopt aan dat van de mobiel: de periode dat ze daar in hun ontwikkeling echt plezier aan kunnen beleven lijkt mij zo kort dat het het vele geld niet waard is. Spreek mij gerust tegen als je er een andere mening op nahoudt!

4 opmerkingen:

Lien zei

Zoals je zegt: dat lijstje is persoonlijk he. Parapluke heb ik gekocht bij de hema: 10 euro en uiterst wendbaar. Veel gemakkelijker dan doeken. :-)
Mijn zwangerschapskussen heb ik niet op bespaard: uitstekend modeleerbaar en bijzonder veel gebruikt. Een flessenwarmer heb ik heel vaak bij. Al te vaak op plaatsen geweest waar geen microgolfoven is en na de borstvoeding is dat wel nodig. Relax heeft Janne ook niet zoveel ingezeten. De mobiel: ik had er eentje geërfd, een oud, kaduuk ding maar ze heeft er veel plezier aan gehad (ze vind hem nog leuk). En het speeltapijt... tja, als ik zag hoeveel plezier ze daar al aan gehad heeft dan was dat toch ook iedere eurocent waard hoor. En wat is kort? Vanaf twee maand tot nu is in babytaal niet kort. Maar als je het niet hebt, dan weet je dat natuurlijk ook niet! :-)

Maar nieuwe moekes vragen me vaak: wat heb je echt nodig en wat niet? Dan is mijn antwoord altijd: dat is persoonlijk en ik kan je een aantal dingen zeggen, maar uiteindelijk zul je het toch gewoon zelf moeten merken...

Marleen zei

Da's inderdaad erg persoonlijk. Net daarom vond ik de denkoefening op basis van jouw lijstje zo leuk! Ik moet de goede aankopen ook nog eens aanvullen...
We hebben zo een kangoeroe van Lamaze voor Jolien (http://www.kees-online.nl/N_frame.html?http://www.kees-online.nl/Lamaze-Sidney-en-Sandy-Kangoeroe-1-stuks-N_art_1195.html). Ik vond er niet veel aan, maar Mario vond die erg leuk en zo is die op onze geboortelijst beland. Wel, ze is er stekezot van. Vanaf de eerste minuut: naar grijpen, ronddraaien, op kauwen,... Ze kan zich daar echt lang mee amuseren. Die heeft ze dus aan hare papa te danken!

Anoniem zei

Persoonlijk inderdaad...
ik heb nooit een parapluutje gekocht omdat de kap van onze buggy van de rugleuning kan worden afgeritst en zo afzonderlijk in verschillende graden en hoeken naar beneden of naar boven worden gevouwen... nooit zon in de oogjes en da's noodzakelijk want die twee van mij kunnen daar allebei niet mee om (tranen van de zon en gebrul vanwege het troebele zicht).
Geweldige uitvinding die afritsbare kap!

En verder verschilt zelfs alles van kind tot kind. Kind één heeft nauwelijks naar die mobiel gekeken, laat staan ernaar geluisterd (was te druk bezig met van haar oren maken) maar kind twee was erdoor gehypnotiseerd... Kind één moest niet van een doudou-lapje weten, kind twee is verstrengeld geraakt aan zo'n ding (en dan nog wel zo'n knalgeel Bumba-exemplaar... courtesy van een babybezoeker). Maar beiden zijn helemaal niet onder de indruk van het hedendaagse activity-bord van Fisher-Price... zo zie je maar.

Ik denk dat er altijd spullen -en evenzo met kleertjes...lijkt zo praktisch en schattig maar krijg je nauwelijks een arm door en baby lijkt ziekelijk met die kleur...- zijn die je vergeefs koopt en spullen waarvan je denkt "hoe heb ik het jaren geleden niet al aangeschaft"...

Anoniem zei

ach, de verkeerde optie gekozen.. anoniem ben ik dus... -Nele-